Veel ondernemers klagen erover: zo’n 40% van de facturen wordt te laat betaald. De gemiddelde betalingstermijn ligt inmiddels al boven de 70 dagen! Misschien moet u zelfs btw afdragen terwijl u het (volledige) bedrag nog niet eens heeft ontvangen. Rustig afwachten is dus zonde van uw geld. Hoe zorgt u ervoor dat uw facturen netjes op tijd worden betaald? Vier tips van Roel Keijzer.
“Ondernemen vraagt om creatief bezig zijn met uw vak. De administratie is voor veel ondernemers dan ook een vervelende bijkomstigheid. Met als gevolg dat betalingen te lang op zich laten wachten en de gemiddelde ondernemer pas laat in actie komt tegen wanbetalers.”
1. Hanteer een duidelijke betalingstermijn
“Natuurlijk bent u zelf altijd punctueel naar uw opdrachtgevers. U stuurt snel een offerte, reageert vlot op vragen en stuurt op tijd een opdrachtbevestiging. Heeft u de opdracht voltooid en is de klant tevreden, dan stuurt u een duidelijke factuur waarop vermeld staat welke betalingstermijn u hanteert. Wacht niet te lang met het versturen van de factuur. Veel ondernemers vermelden op hun facturen: “Gelieve binnen 14 dagen te voldoen op het volgende rekeningnummer…” Heel vriendelijk, maar beter is om een uiterste betaaldatum op de factuur te zetten. Dit maakt het voor de klant concreter.”
“Voorkom problemen en zorg ervoor dat uw facturen aan alle factuureisen voldoen!”
2. Totaalbedrag in één oogopslag
“Uw klanten zijn niet gebaat bij een onoverzichtelijke factuur, en u ook niet. Maak hem dus zo overzichtelijk mogelijk. Let erop dat het bruto bedrag, de btw en het nettobedrag in één oogopslag zichtbaar zijn. Anders wil het nog weleens gebeuren dat het bedrag zonder de btw wordt betaald. Zet alle specificaties op de factuur. Vermeld wanneer u welke diensten heeft geleverd of wanneer u welke producten heeft geleverd. Zo kan er nergens onduidelijkheid over bestaan.”
3. Stuur een herinnering
“Ongeveer 50% van de bedrijven stuurt pas na 60 dagen een herinnering. Beter is het om de betalingstermijn goed in de gaten te houden en meteen na het verstrijken ervan een herinnering te sturen. Het beste is om de klant op te bellen en hem of haar er op vriendelijke toon aan te herinneren dat er nog een factuur openstaat. Misschien is het de klant ontgaan en heeft u binnen enkele dagen het bedrag op uw rekening staan. Is dat niet het geval, stuur dan een betalingsherinnering met een nieuwe uiterste betaaldatum en een kopie van de factuur. Blijf steeds vriendelijk! Een goede relatie met uw klant is belangrijk voor de toekomst.”
“Bel meteen de klant na het verstrijken van de betalingstermijn.”
4. Schakel een incassobureau in
“Wordt de factuur nog steeds niet betaald? Reageer dan weer direct door een gesprek aan te vragen met uw klant. Stel bijvoorbeeld een betalingsregeling voor. Levert dit alles niets op, dan is het tijd een incassobureau in te schakelen. Dit kan u geld kosten, maar er zijn ook incassobureaus die op no cure no pay basis werken. Een vergelijkend onderzoekje kan u een hoop geld besparen én opleveren.”
Benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Neem snel contact met ons op!