Piepjong ondernemerschap: ‘Zakgeld was niet meer nodig’

939
jong ondernemerschap
⏰ Leestijd: 3 minuten

Als Nederland ergens om bekend staat, dan is het wel het ondernemerschap. Noemt u één ander land ter wereld waar de bevolking ter ere van een nationale feestdag massaal zijn oude spulletjes verkoopt zoals wij op Koningsdag? Dat het ondernemen zelfs kinderen al van jongs af aan in het bloed kan zitten bewijzen de jongeren uit onderstaand artikel van RTL nieuws. Zij waren al op zeer jonge leeftijd succesvol.

Internet creëert nieuw ondernemerschap

Veel van de jongste ondernemers kiezen internet als het medium van waaruit ze diensten aanbieden of bijvoorbeeld vloggen. Zo vertelt RTL Nieuws het indrukwekkende verhaal van Jiami Jongejan van zeventien (vlogger), Ben Woldring (vergelijkingssites voor telefoonabonnementen) en Jochanan en Nathanaël Bax (webshop).

“Op mijn veertiende schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel, met een handtekening van één van mijn ouders erbij.”
Het begon voor Jiami Jongjan met een blog in de brugklas. Nu is ze een succesvolle YouTube-ster. “Ik ben gewoon gaan bloggen over dingen die ik zelf leuk vond, zoals fashion, beauty en lifestyle. YouTube kwam erbij. Het werd zo groot dat adverteerders het interessant vonden. Zo groeide het langzaam uit tot een eigen bedrijfje. Op mijn veertiende schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel, met een handtekening van één van mijn ouders erbij.”

Voor een zeventienjarige verdient Jiami inmiddels aardig. “Ik heb de vrijheid gekregen om zelf te bepalen wat ik ermee doe. Zo leer ik met geld omgaan.”

‘Html in 20 stappen’

Het verhaal van Ben Woldring is zo mogelijk nog spectaculairder. Zijn bedrijfje startte hij naar aanleiding van een “uit de hand gelopen opdracht voor informatica op de middelbare school.” Hij maakte op zijn dertiende de eerste vergelijkingswebsite van Nederland, Bellen.com. “Ik huurde een boekje bij de bieb, ’Html in 20 stappen’, en ben de hele herfstvakantie doorgegaan. Aan het eind van de week was de website klaar.”

Ben stuurde zelf een mailtje naar het tv-programma Kassa en een week later mocht hij op tv komen. “Daar legde ik uit hoe kinderlijk eenvoudig het is om goedkoper te bellen. Alle concurrenten van KPN kwamen na de uitzending naar me toe. Ze wilden adverteren, zaken doen. The rest is history.”

“Wij waren heel blij met één of twee bestellingen per dag.”

De Bencom Group heeft nu veertig medewerkers in dienst en doet ook internationaal goede zaken. Er zijn inmiddels negen vergelijkingssites, voor bijvoorbeeld energieleveranciers, zorgverzekeraars, hotelovernachtingen en internetproviders. 6,5 miljoen Nederlanders en Duitsers maken er jaarlijks gebruik van.

100 miljoen omzet

In 2003 waren webshops nog nieuw. De broers Jochanan en  Nathanaël Bax waren dus niet alleen heel jong: ze waren ook echte pioniers. Jochanan: “Mensen waren dat (webshops) aan het uitproberen. Dus wij waren heel blij met één of twee bestellingen per dag.”

De broertjes Jochanan en Nathanaël Bax waren er vroeg bij. “We zijn begonnen als dj’s, hadden onze eigen drive-in-show voor feesten en partijen. Vervolgens gingen we de spullen die daarvoor nodig zijn, discoverlichting, luidsprekers, versterkers, verkopen in onze webshop. In 2003 hebben we het officieel gemaakt.” Jochanan was toen achttien, Nathanaël veertien.

De broers stopten er al hun vrije tijd in. “Vier, vijf, zes uur per dag. We waren elke avond en iedere zaterdag en zondag in de weer. In het begin ging al het geld dat ze verdienden terug in het bedrijf, om verder te groeien. Tot een jaar na de start kregen ze daarom nog zakgeld van hun ouders. Daarna was dat echt niet meer nodig.

Tegenwoordig gaat het nog altijd goed met de broers (nu tweeëndertig en achtentwintig).”We zijn hard gegroeid in die veertien jaar. We werken met een man of vierhonderd en zijn actief in acht landen. We draaien iets meer dan honderd miljoen euro omzet. Nog steeds met die webshop waar we inmiddels ook muziekinstrumenten verkopen.”

Bron: RTL Nieuws