Prijsverlagingen Ikea en Action leiden niet tot massale verlagingen bij winkelketens

174
Prijsverlagingen winkelketens
⏰ Leestijd: 3 minuten

Ikea en Action hebben onlangs opmerkelijke acties uitgevoerd door de prijzen van duizenden producten te verlagen, soms zelfs tot het niveau van vóór de coronapandemie. De bedrijven stellen dat deze prijsdalingen mogelijk zijn door afgenomen transport- en materiaalkosten. Naar verwachting zullen veel andere winkelketens hier niet in meegaan, blijkt uit een rondgang van de NOS.

Beschietingen op de Rode Zee

De transportkosten daalden inderdaad vorig jaar gestaag, maar de problemen met beschietingen op de Rode Zee hebben tot een keerpunt geleid. Doordat veel schepen moeten omvaren, zijn de containerprijzen sinds eind vorig jaar verdubbeld. Hierdoor zijn de kosten voor winkelketens plotseling aanzienlijk gestegen bij het importeren van goederen uit Azië.

Een woordvoerder van Xenos geeft aan dat het besluit voor het al dan niet verlagen van de prijzen afhangt van de ontwikkelingen die zullen plaatsvinden in de komende periode. “We wachten af wat het prijsniveau zal zijn na Chinees Nieuwjaar en wat de gevolgen hiervan voor onze prijzen zijn.”

Hoge containerprijzen

De mate waarin bedrijven last hebben van de hoge containerprijzen, is van meerdere factoren afhankelijk. “Het hangt erg af van de sector en welke producten wanneer worden verscheept”, zegt Dirk Mulder, econoom bij ING. “De bedrijven die er vroeg bij waren, profiteren nu. De rest zit met vertraging en hogere containerprijzen. Ikea en Action hebben er schijnbaar minder last van.”

Mulder verwacht dat de onzekerheid de komende tijd blijft, maar dat er wel enige verlichting komt. “Vanaf maart zullen er nieuwe containerschepen op de markt komen, dus dan neemt de capaciteit toe. Dat zou het omvaren en de vertraging deels kunnen opvangen en de prijzen iets omlaag kunnen brengen.”

Loon- en huurkosten

De transport- en materiaalkosten hebben invloed op de marges, maar in de retail zijn loon- en huurkosten nog van veel groter belang. En juist op die vlakken zien veel bedrijven het somber in.

Zo gingen 200.000 winkelmedewerkers er vorig jaar in de nieuwe cao ruim 7 procent op vooruit en ook het minimumloon maakte forse sprongen. Ook stegen de huren vorig jaar gemiddeld met zo’n 9 procent.

Eén groot retailbedrijf, dat anoniem wil blijven, zegt de gestegen huren en loonkosten van vorig jaar nog niet eens volledig te hebben doorberekend in de prijzen. Laat staan die van dit jaar.

Inhaalslag op kostenstijgingen

“Behalve een inhaalslag op de kostenstijgingen van afgelopen jaar, zullen we dus ook deze nieuwe kostenstijgingen op de een of andere manier moeten doorberekenen”, zegt een woordvoerder. “De huren en lonen zijn zo hard gestegen dat een eventuele daling van grondstof- en transportkosten dat nooit kan compenseren. Wij verwachten dan ook niet dat de prijzen ooit nog op het niveau van voor corona kunnen komen.”

Tuinmeubelen en potten goedkoper

Een aantal ketens laat weten wel recent prijsverlagingen te hebben doorgevoerd. Zo zegt Intratuin dat dit seizoen bijvoorbeeld tuinmeubelen en potten weer goedkoper zijn “Prijzen zitten niet op het niveau van voor corona”, zegt een woordvoerder. “Maar ze zijn wel 10 tot 15 procent lager dan vorig jaar.”

Kledingketen Primark zegt vorig herfstseizoen de prijzen te hebben verlaagd van kinderkleding, maar verwacht dat dit jaar niet opnieuw te doen. “Over het algemeen zien we dat de prijzen dit jaar weer op een normaal niveau liggen”, zegt een woordvoerder. “We verwachten dan ook geen significante bewegingen in welke richting dan ook.”

Hoe zit het bij supermarkten?

Supermarkten veranderen hun prijzen over het algemeen vaker en sneller dan andere soorten winkels. Bijna alle supermarkten zeggen de afgelopen tijd de prijs van verschillende producten hebben verlaagd.

Ikea en Action

Terug naar Ikea en Action. Het kan goed zijn dat deze bedrijven niet alleen te maken hebben met lagere kosten, maar ook inleveren op hun marges.

“Ikea geeft bijvoorbeeld zelf al aan dat ze ook geld vrijmaken om de prijzen te verlagen, om zo marktaandeel te kopen”, zegt ING-econoom Mulder. “Het kan ook strategie zijn. Mensen komen bij Ikea niet voor één product, ze gaan bijna altijd met meer weg. Wellicht denken ze met die andere producten de marges wel hoog te kunnen houden.”

 

Bron: NOS.nl