Crowdfunding: Hoe doet u dat?

1131
⏰ Leestijd: 2 minuten

Vreemden die geld investeren in uw onderneming, project of product. Een paar jaar geleden was dat niet denkbaar. Tegenwoordig wordt er voor alles en nog wat een crowdfundingpagina opgezet. Hoe krijgt u mensen nu zo ver dat ze juist in uw idee gaan investeren?

Vooral kleine ondernemers kunnen deze manier van geld ophalen goed gebruiken. Naast een fianciële injectie, kunt u uw doelgroep leren kennen en een netwerk opbouwen. Het grote voordeel van crowdfunding is dat het gaat om kleine investeringen. € 20 of € 25 is niet heel veel voor consumenten en als het een leuk idee is, dan motiveert dat wel. In combinatie met een leuke prijs of beloning.

Verschillende projecten

Het leuke van crowdfunding is dat u alles kan tegenkomen. Van de ontwikkeling van een boek tot de bouw van een douche in de voetbalkantine van uw kinderen. Het is niet alleen voor hippe starters. Ook grote verenigingen en bedrijven kunnen hun voordeel uit deze manier van fiancieren halen. Het is vooral handig dat wanneer u erin slaagt om uw streefbedrag op te halen, u gelijk een publiek heeft waar u het aan kunt verkopen. Scheelt tijd én een hoop geld. Om succesvol te zijn in crowdfunding, is een lokaal of eigen netwerk cruciaal. Deze personen moeten de campagne als het ware ‘dragen’ en ‘doorvertellen’. Om u een handje te helpen, stelden we een aantal tips en valkuilen voor u op. Zo weet u precies wat u wél en wat juist niet moet doen en heeft u een grotere kans op slagen.

Tips

  • Maak uw project zo concreet en eenvoudig mogelijk. Begrijpelijk voor elke potentiële donateur.
  • Bereid de crowdfundingscampagne goed voor.
  • Kies het juiste platform voor uw project.
  • Zet een duidelijk en haalbaar fiancieel target. Beter een wat
    minder maar gehaald doel dan een onbereikbare ‘droom’.
  • Post fimpjes.
  • Bouw (vooraf) een groot netwerk op.
  • Presenteer een mooie beloning aan de crowd die investeert.
  • Verwen uw fans met extra’s.
  • Communiceer maximaal via sociale media.
  • Wees altijd eerlijk en bereid om fouten te erkennen.

Valkuilen

  • Crowdfunding is veel meer dan een fiancieringsmiddel, stel daarom geen torenhoog doel.
  • Uw inner-circle niet gebruiken. Sommige ondernemers durven hun partners niet te benaderen omdat het dan voelt als ‘geld bedelen’. Leg juist contact met de klanten waar u een hoge ‘gunfactor’ heeft.
  • Uw beloftes niet nakomen. Alles wat geschreven of gezegd wordt op campagnepagina’s is publiekelijk en is dus makkelijk terug te vinden. Kom dus alle beloftes na die u doet. Of denk twee keer na voordat u een toezegging doet.
  • Funders niet op de hoogte houden. Met hun investeringen hebben mensen zich verbonden aan uw project, product of bedrijf. Daarom is het aan te raden om hen up-to-date te houden en ze bij het proces te betrekken.
  • Iets namaken uit het buitenland. Originaliteit levert een beloning op. Kom dus met iets nieuws waarmee u mensen nieuwsgierig maakt.

Bron: www.crowdfunding.nl