De frauduleuze WhatsAppgesprekken zijn je vast niet ontgaan de afgelopen tijd, maar nu is er nog een manier van frauderen opgedoken. Spoofing, ook wel bankhelpdeskfraude genoemd. Wat is dit precies en wat kun je ertegen doen? Wij leggen het uit.
Wat gebeurt er bij spoofing?
De oplichter kan je, met het telefoonnummer van je bank, bellen. Door een truc lijkt het in het scherm van je telefoon alsof jouw bank belt. De nepbankmedewerker vertelt dat jouw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter je ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. Hij zal er op aandringen om jouw geld over te maken naar een ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf. De oplichter biedt aan je te helpen bij het overboeken. Zo komt jouw geld op de rekening van de oplichter terecht.
Zo herken je spoofing
De bank vraagt je nooit om:
- Je beveiligingscodes
- Je pas op te sturen of af te geven
- Geld over te maken
- Via een link direct in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren
- Via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
Jouw bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
Hoe voorkom je spoofing?
Laat een ‘bankmedewerker’ nooit jouw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de nepbankmedewerker dat aan je vraagt. Je bank zal namelijk nooit vragen om je geld naar een andere rekening over te maken.
Twijfel je of je een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank. Dan kun je de bank terugbellen en vragen of het klopt wat je is verteld en wat je werd gevraagd te doen.