Meedoen aan de KOR vanaf 2021?

39
⏰ Leestijd: 2 minuten

Ondernemers die vanaf volgend jaar de kleineondernemersregeling (KOR) voor de BTW willen gebruiken, moeten dit uiterlijk 2 december kenbaar maken bij de Belastingdienst. In deze onzekere tijd is het verstandig om de voor- en nadelen van de KOR af te wegen. 

Wat is kleineondernemersregeling?

De kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling voor de btw. Je kunt gebruik maken van de KOR als je in Nederland bent gevestigd en niet meer dan 20 duizend euro omzet in één kalenderjaar hebt. De KOR is er voor natuurlijke personen (eenmanszaken), combinaties van natuurlijke personen (bijvoorbeeld een vof) en voor rechtspersonen (bijvoorbeeld stichtingen, verenigingen en bv’s). Als je voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, hoef je geen btw meer te berekenen aan je klanten. Ook doe je geen btw-aangifte meer en kun je geen btw meer terugvragen over je kosten en investeringen.

Afwegingen bij keuze voor de KOR

Door de voorwaarden aan de KOR is het altijd al van belang om af te wegen of deelname voordelig is. Maar dat is in deze coronatijden misschien nog wel meer van belang, benadrukt de Belastingdienst. Door de crisis zouden meer ondernemers onder de omzetgrens van € 20.000 uit kunnen komen. Maar als het een beetje meezit, schieten zij volgend jaar misschien weer wél door die grens heen. Zodra dat gebeurt, moeten zij weer BTW gaan berekenen en een BTW administratie gaan bijhouden. Bovendien mogen ze dan drie jaar geen gebruikmaken van de KOR.

De Belastingdienst noemt nog meer afwegingen die een rol kunnen spelen bij de keuze voor de KOR:

  • Zo is het voor ondernemers die jaarlijks BTW terugkrijgen of veel investeringen op de planning hebben staan in de regel onvoordelig om voor de KOR te kiezen.
  • Voor ondernemers die juist jaarlijks BTW moeten betalen of leveren aan consumenten kan de regeling in het algemeen juist wel gunstig uitpakken.
  • Daarnaast is nog een overweging dat de KOR ook kostenbesparingen kan opleveren, bijvoorbeeld door minder administratie.